Warning: Use of undefined constant linklove - assumed 'linklove' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home/p45174/domains/schylgenieuws.nl/public_html/cms/wp-content/plugins/facebook-comments-plugin/class-frontend.php on line 99

Open brief over toeristenbelasting


Warning: Use of undefined constant linklove - assumed 'linklove' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home/p45174/domains/schylgenieuws.nl/public_html/cms/wp-content/plugins/facebook-comments-plugin/class-frontend.php on line 99

Open brief aan de gemeenteraad van Terschelling,

Ik zag dat u misschien de toeristenbelasting in 2015 weer op dezelfde manier wilt innen als in de voorgaande jaren. Dit is misschien niet de juiste keuze. Ik kon niet bij de vergadering zijn, daarom hier in een open brief de blik van een ondernemer erop met een alternatief voorstel.

De toeristenbelasting wordt al jaren geïnd via het zogenaamde forfaitaire stelsel. Dit is een chic woord om dit te zeggen: iedereen betaalt een vast bedrag per slaapplek aan toeristenbelasting. Natuurlijk klopt dit bedrag nooit met wat er werkelijk geïnd wordt door de ondernemers. Sommige ondernemers zullen veel meer overnachtingen hebben. Sommige veel minder. Daarom zijn allerlei ingewikkelde constructies bedacht waarmee ondernemers die teveel betalen een korting kunnen krijgen op hun aanslag. Maar ondernemers die te weinig betalen, mogen dat bedrag gewoon zelf houden. En dat is raar, want de gemeente kan dat geld goed gebruiken.

Volgens uw eigen berekening gaat het hier om een bedrag van 73.000 euro in 2009 (zie de notitie uit de Raadscommissie 5 juni 2014). Er kwam dus volgens de officiële cijfers naar schatting 73.000 euro in 2009 aan toeristenbelasting minder binnen per jaar dan waar de gemeente recht op heeft, doordat ondernemers dat geld zelf mochten houden.

De gemeente mist hierdoor jaarlijks 5,3% toeristenbelasting volgens uw eigen cijfers. Gezien de begroting van 2014 zal doorgerekend naar dit jaar de gemeente bijna 92000 euro mislopen en volgend jaar meer dan 105.000 euro. Dat is een aardige stap in de richting van het financieren van een museum. Om maar eens een voorbeeld te noemen. Maar dat is nog niet alles.

Er zijn ook ondernemers die minder toeristenbelasting binnen krijgen dan ze volgens het vaste bedrag zouden moeten betalen. Daar is een regeling voor, maar daarvoor moeten ze buitensporig veel gegevens overhandigen. Bijvoorbeeld welke gast wanneer is geweest, hoe lang die is gebleven, wat het adres en telefoonnummer van die gast is, enzovoort. En dat voor alle gasten die geweest zijn. Een enorme inbreuk op de privacy van die gast en enorm veel werk voor de ondernemer, terwijl er geen enkel redelijk argument is waarmee het verstrekken van die gegeven noodzakelijk zou zijn.

Bovendien heb ik me wel eens afgevraagd hoe lastig het zou zijn om te frauderen en de gemeente kan de gegevens die de ondernemer inlevert onmogelijk gebruiken om de eerlijkheid van de aangifte te checken. Al deze rompslomp heeft dus geen echte functie. Het kan eigenlijk alleen bedoeld zijn om een drempel te maken voor ondernemers die geld terug willen. Dit leidt ertoe dat bedrijven die in de marge opereren veel meer werk hebben van de toeristenbelasting en ook nog eens meer toeristenbelasting moeten betalen, en ook nog eens risico lopen op een inspectie en boetes. Terwijl goedlopende bedrijven minder werk hebben en ook nog eens straffeloos uw goedkeuring en vrijstelling krijgen om een gedeelte van de toeristenbelasting zelf te houden. Dit zullen meestal de grote ketens zijn. Niet dat je ze dat kwalijk kunt nemen, ze krijgen immers uw toestemming daarvoor. En je bent wel gek als je vrijwillig meer belasting gaat betalen dan noodzakelijk, toch?

U erkent dit probleem, maar stelt dat het vreselijk ingewikkeld zou zijn een nieuw systeem op te zetten voor de inning van de toeristenbelasting. Daarom wilt u voor het zoveelste jaar achtereen een oplossing uitstellen.

Op dat punt denk ik dat u de meest simpele oplossing over het hoofd ziet. Als u het nou eens zo doet: in plaats van de ingewikkelde papieren met allerlei regels en dergelijke stuurt u een simpel aangifteformulier waarin u elke logiesverstrekker de volgende vraag stelt: ‘hoeveel toeristische belastingplichtige overnachtingen heeft u gehad het afgelopen jaar?’ En dan stuurt u een aanslag voor dat aantal. Geen ingewikkelde berekeningen, geen stapels papier met privacygevoelige gegevens.

Dat is alles! U kunt zomaar 105.000 euro erbij zetten op de begroting van volgend jaar en daarmee fantastische dingen doen voor toeristen. Minder rompslomp voor kleinere en minder boerende ondernemingen en meer bijdrage van ondernemingen die dat bedrag toch al innen. Eerlijker en makkelijker. En niet te vergeten: veel minder werk voor uw ambtelijk apparaat. Want het huidige systeem is enorm arbeidsintensief en kostbaar.

U kunt altijd nog een steekproef houden en een bedrijf grondig bezoeken om de gegevens te controleren wanneer u een aangifte niet vertrouwt. Net zoals nu. Daar houdt u dan zelfs tijd voor over! Een simpele oplossing voor een berekende 105.000 euro meer op de begroting. Mijn vraag: kunnen we het ons veroorloven om het niet te doen?

Met vriendelijke groet,

Jelte Arntzen

Reacties

Reacties

Powered by Facebook Comments

Dit vind je misschien ook leuk...

css.php