Verkiezingen: Financien, inkomsten en schulden

We gaan er bijna aan ten onder in Nederland: schulden. Een giftig goedje in onze samenleving. Als er iets wel de zin en de motivatie om te ondernemen en je leven te verbeteren afpakt is het dit wel.

Terschelling kan er ook wat van. Hoewel we één van de rijkste gemeentes van Nederland zijn blijkt het toch elke keer weer lastig dit geld evenwichtig te verdelen. In dit verband blijft onze burgemeester wijzen op de artikel twaalf procedure waarbij een gemeente eigenlijk in de schuldsanering gaat. De regie over het eiland wordt overgenomen van boven en alle belastingen worden opgewerkt naar het maximum en het wordt de komende jaren er niet beter op doordat de gemeente steeds meer taken toegeschoven krijgt. Hebben we straks nog wel genoeg geld om alles te betalen.

Maar is dit zo? Is het daadwerkelijk zover? Of is dit schromelijk overdreven? Wat is er nodig om ons hier uit te halen? En is het zo dat de gemeente alles doet eraan om de positie van Terschelling gezond te houden?

Terschelling heeft 1 ding voor op veel andere gemeenten, een pot waar veel uit betaalt kan worden, de toeristenbelasting.

Die houdt in dat ieder bedrijf wat wil beweren dat ze een bezetting onder de 41 procent hebben zelf maar moet aantonen dat dat zo is. Met een uitgebreide boekhouding en verregaande eisen. Dan kan het zijn dat het bedrijf alleen echt hoeft te betalen wat er binnen is gekomen aan toeristenbelasting. Anders moet je verplicht het ‘forfaitaire’ getal van 41 procent betalen.

Maar wat nou als je meer dan 41 procent bezetting hebt? Dan hoef je alleen maar 41 procent te betalen, en de rest mag je houden als ondernemer.

Voorbeeldje;

Je hebt 50 tweepersoons kamers. Deze kun je in theorie 365 nachten per jaar verhuren. Dat zijn dus maximaal 36.500 overnachtingen. De toeristenbelasting is 1,30 dit jaar. Dus maximaal haal je 47.450 euro toeristenbelasting binnen per jaar.

Dat is bij een bezetting van 100%. Maar stel dat je hotelletje niet zo heel goed loopt. Je doet je best, maar blijft steken op 30% bezetting. Dan moet je dit eerst aantonen door van iedere gast naam, adres, woonplaats, aankomstdatum, vertrekdatum en meer in een lijst te zetten en naar de gemeente te sturen en te hopen dat die dat accepteren. Je betaalt dan 14.235 euro. Dat zijn precies de euro’s die je binnen gekregen hebt.

Stel nou dat je het goed doet en zoals sommige hotels rond de 80% bezetting haalt. Je krijgt dan 37.960 euro binnen per jaar aan toeristenbelasting. Dit betaal je echter niet, je betaalt maar 41%, want dat is het maximum. Daar hoef je niets voor in te leveren. Betalen, aftikken en doorgaan. Je betaalt dus maar 19.454 euro zonder dat je daar iets voor hoeft te bewijzen. 18.506 euro houd je in je eigen zak en je hebt er geen enkele administratie aan. Dat kun je bijvoorbeeld gebruiken om volgend jaar 1500 euro per maand extra aan advertentiebudget in te zetten zodat jij op 80% bezetting blijft hangen en je concurrent op 30%.

Belangrijker nog: zo’n ondernemer scheelt de gemeente 18.506 euro per jaar. Daar kun je heel wat van doen. En dan hebben we het nog maar over 50 kamers. Landal heeft bijvoorbeeld zo rond de 800 bedden op het eiland. En die claimen een landelijke (!) bezetting van tussen de 60 en 90% waarbij je mag aannemen dat een gebied als Terschelling daarbij in de hogere regionen zit van bezettingsgraden. Alleen aan dit bedrijf al zal de gemeente rond de ton aan belasting missen vanwege deze rare regels.

Bedenk dan dat de forfaitaire percentages nog lager liggen voor campings en caravans en je weet dat er een hoop belasting nooit het gemeentehuis bereikt. Tonnen. Genoeg om het zwembad overeind te houden zonder bezuinigingen? Om fietspaden in de natuur te onderhouden? Extra promotie voor Terschelling te doen?

Vandaar de vraag:

Wat is uw visie op de financiële situatie van Terschelling? Gezond of ongezond?
Op welke manier denkt u de financiële situatie te gaan verbeteren als u dit noodzakelijk acht?
Waar wilt u bezuinigen en op welke gebieden wilt u extra geld binnen halen?
Op welke manier hebt u hier in de afgelopen vier jaar aan bijgedragen?

 

VVD:

Hier kan ik kort over zijn. De VVD staat voor een gezonde financiële huishouding en dit staat ook uitgebreid verwoord in ons verkiezingsprogramma:

-Niet meer geld uitgeven dan je hebt
-Eerder zelf bezuinigen dan meer belasten
-Zo snel mogelijk over naar een andere wijze van innen van de toeristenbelasting. Zoals je zelf ook stelt, hier laten we geld liggen, dat is zonde.

De hand zal op de knip moeten de komende jaren. De begroting, ons huishoudboekje, moet op orde zijn. De VVD wil niet meer geld uitgeven dan strikt nodig is binnen de beschikbare financiële ruimte.

Wij hebben ingezet op een minder forse stijging van de toeristenbelasting, en sterk ingezet op een andere inningswijze die meer eerlijk is voor iedereen. Die andere wijze had afgelopen januari in de raad behandeld kunnen worden, maar blijft ergens hangen op het gemeentehuis…. Extra geld binnenhalen is voor een gemeente alleen mogelijk als we de burger extra belasten, dat is duidelijk niet onze keus! We zullen dus als gemeente gewoon zuinig aan moeten doen en geen geld verslindende projecten en adviesbureaus moeten willen.

 

PvdA:

Wat is uw visie op de financiële situatie van Terschelling? Gezond of ongezond?

Op zich gezond, maar we moeten wel voorzichtig zijn. We hebben een aantal grondposities, waarop wellicht afgewaardeerd moet worden. Afwaarderen betekent door de ondergrens zakken van ons weerstandsvermogen. We moeten vervolgens weer onze reservepositie op peil brengen. Dat betekent belastingen verhogen of bezuinigen op de uitvoering van gemeentelijke taken.

Op welke manier denkt u de financiële situatie te gaan verbeteren als u dit noodzakelijk acht?

Voor de PvdA heeft het de voorkeur te komen tot een combinatie van bezuinigen op de uitvoering van taken en subsidies en belastingverhoging.

Waar wilt u bezuinigen en op welke gebieden wilt u extra geld binnen halen?

Bezuinigen op de uitvoering van taken. We kunnen een slag slaan in het digitaliseren van diensten. Handhavingskosten kunnen gedrukt worden door het nadrukkelijk toepassen van mediation en het verminderen van regeldruk. Belastingverhoging is voor ons uitdrukkelijk bespreekbaar.

Op welke manier hebt u hier in de afgelopen vier jaar aan bijgedragen?

De afgelopen jaren is er behoorlijk bezuinigd op de ambtelijke dienst. Belastingen zijn gematigd verhoogd en er is bezuinigd op subsidies voor welzijn en sport. Telkens is de voltallige gemeenteraad akkoord gegaan met de voorgestelde mix van maatregelen. Er is nooit door de oppositie een tegenbegroting ingediend. Dus de consensus was volledig.

Plaatselijk Belang:

Wat is uw visie op de financiële situatie van Terschelling? Gezond of ongezond?

Als de burgemeester blijft wijzen op art 12 procedure dan zal er wel het nodige aan de hand zijn. Want art 12 procedure betekent dat onze gemeente mogelijk onder financiële curatele gesteld zal worden door het Rijk vanwege een structureel slechte financiële situatie. PBT vindt dit echt overdreven. Maar wat is er wel aan de hand? En door wie is het veroorzaakt? Zoals iedereen weet, is onze gemeente het afgelopen jaar geconfronteerd met een extreme situatie op het gemeentehuis: een burgemeester + een wethouder moeten beiden stoppen met hun werk wegens gezondheidsredenen. Volgens door het Rijk vastgestelde regels moeten we direct de financiële gevolgen in de jaarrekening opnemen. Directe kosten € 600.000! Vervolgens heeft Terschelling direct een interim burgemeester + interim wethouder nodig. Standaard duurder dan gewoonlijk + extra woonkosten. Extra kosten geschat € 200.000. Dan loop je dus wel direct grote klappen op als gemeente. Wat niemand kon voorzien en wat niemand zijn of haar schuld is.

Op welke manier denkt u de finiancien te gaan verbeteren. Waar wilt u op bezuinigen en op welke gebieden juist extra binnenhalen?

Allereerst een streng beleid: geen cent meer uitgeven dan begroot en liefst er zo ruim mogelijk binnen blijven. Alleen externe hulp inschakelen als het echt niet anders kan. Op Terschelling kunnen we meer zelf doen dan dat je denkt. Werken vanuit een structuurvisie in plaats van ad hoc reageren op losstaande situaties. Zoals eerder gemeld bij regelgeving en handhaven: minder juridische kosten door binnen een vooraf vastgesteld budget te blijven en meer aansturen op bemiddeling. Als de gemeente liever naar de rechter gaat i.p.v. de dialoog aan gaat met haar inwoners, ja dan vliegen de juridische kosten de pan uit. Helemaal als je de zaak voor de rechter ook nog verliest. Niet aangeven wat niet kan, maar wat eventueel wel mogelijk is. Oplossingsgericht denken.

Streng toezicht op structurele grote onkostenposten ( Haven, Zwembad, Musea) en creatief zoeken naar betere opbrengst / minder onkosten door innovatieve oplossingen.

Ook moeten we kijken hoe we op korte termijn de inning van de toeristenbelasting beter en eerlijker kunnen doen zonder de ondernemer daar mee te belasten. Zoals hierboven door u al aangegeven: veel scheefgroei en daardoor veel te weinig binnengekregen.

Tot slot: reductie kosten Algemeen bestuur. Recent onderzoek wijst uit dat Terschelling 25% van haar uitgaven besteed aan Algemeen Bestuur. Gemiddeld in Nederland is dit 6%. Dat moet dus snel minder worden op Terschelling.

Op welke manier heeft u de afgelopen vier jaar hier aan bijgedragen?

In het algemeen heeft de coalitie de afgelopen 4 jaar een heel sober fiancieel beleid gevoerd. Door meer projectmatiger te werken bij de overheid, zoals urenregistratie en stop op externe hulp. Bij subsidieverstrekking aan evenementen ook de ureninzet van de gemeente meerekenen.

Voorts door de toeristenbelasting drastisch te verhogen, omdat de stijging van de kosten voor de toerist jarenlang te laag waren berekend.

De afgelopen 4 jaar meevallers in de uitkeringen van het gemeentefonds niet direct uit te geven maar te oormerken voor slechte tijden, bv voor de extra bezuinigingen door het Rijk.

Het CDA heeft niet gereageerd.

 

VVD website: Website
VVD twitter: Twitter
VVD facebook: Facebook
PB website: PBterschelling

Vorige stelling: Bestemmingsplan
Vijfde stelling: Dellewal
Vierde stelling: Wonen op Terschelling
Derde stelling: Terschelling en het toerisme
Tweede stelling: De levensader, Doeksen en EVT
Eerste stelling: De zee, over Schuitengat en veiligheid

Reacties

Reacties

Powered by Facebook Comments

You may also like...

css.php